۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

خبری که بر روی هرنا منتشر شده است بی طرفانه نیست و وابسته خواندن آئین یارسانی به دین شیعه یک عمل بیوجدانی میباشد


خبری که بر روی هرنا منتشر شده است بی طرفانه نیست و وابسته خواندن آئین یارسانی به دین شیعه یک عمل بیوجدانی میباشد
در جواب خبری که بدون علم و آگاهی از یک آئین انساندوست که بر روی سایت خبری هرنا منتشر شده است راستی لازم دانستم که در این باره لازم به ذکر میباشد که همیشه این ائین توسط کور اندیشان شب پرست مورد بی احترامی و تحقیر قرار گرفته است آئین یاری یک آئین صلح جو و انسان دوست میباشد و این اگر تاریخ این آئین را مورد بررسی قرار بدهید برای شما روشن میشود که این آئین پاک هرگز طرفدار خشونت نبوده و نیست. باور کنید خیلی خنده دار میباشد که هرنا بدون مطالعه دقیق درباره این آئین و رفته در وب سایت خودش نوشته است و 
آئین یاری «اهل حق»، یکی از شاخه‌های عرفان در مذهب شیعه اثنی عشری جعفری است که در قرن هفتم هجری توسط سلطان اسحاق بنیان گذاشته شده است ابن به هیچ عنوان 
هیچ اصل و اساسی ندارد و به باور ما آئین یاری و دین شیعه آسمان تا زمین فرق و تفاوت دارد چرا چون آئین یاری خشونت و خون ریزی را قویا رد میکند و
و دین شیعه بر اساس خشونت بنا شده است این نمیتواند صادق باشد البته از بی طرفی نویسنده شک داریم و نمیتواند بی طرف باشد چنین نوشتهای.
راستی من خیلی خندم گرفت زمانی این خبر را بر روی سایت هرنا خواندم که گویا آئین یاری بخشی از آئین شیعه میباشد . این هیچ اصل و اساسی ندارد ائین یاری یک آئینی میباشد که باز=مانده آئین زرتشت میباشد و با دین شیعه از آسمان تا زمین فرق و تفاوت دارد فکر کنم نویسندگان هرنا اطلاعات کافی در باره ائین یاری ندارند و این یک اشتباه بزرگ میباشد که یک آئین مسالمت آمیز و انساندوست و صلح جو با یک دین خشونتکار مقایسه کنید آئین یاری یک آئین انسان دوست صلحجو و بر اساس مهربانی و پاکی و ردا بنا شده است و با تمام معنا خشونت را رد میکند و تنها ائینی میباشد که به آئینهای دیگر و مذاهب دیگر احترام میگذارد برای نمونه یک دهکده مسلمان نشین در منطقه دالاهو میباشد که مردم یاری به مردمان ان دهکده احترام خاصی میگذارند و اما پیروان آئین یاری توسط مذاهب دیگر مورد تحقیر و بی احترامی قرار میگیرند.
و آئین یارسانی با هیچ دین و آئینی دشمنی ندارد و در قوانین و این آئین آمده است که یکی از اصول پایه ی این آئین احترام به آئینهای دیگر میباشد.
با تشکر ساموئیل کرماشانی
-------------------------------------------

  • دوستان خبر رسانی هرانا، از خبر رسانی شما متشکرم اما از بی طرفی شما مطمئن نیستم زیرا همان تبلیغات باب میل جمهوری اسلامی را در مورد وابستگی یارسانیان بە شیعە تکرار کردەاید. کاری کە شاید برای ترویج عمدی آن ناچار هستید کمی خبر رسانی هم بکنید. یک رسانە حقوق بشری کە در داخل ایران بدون مزاحمت کار میکند لزومآ برای چنین اهدافی هم بدرد میخورد! یارسا و آئین یاری مستقل از ادیان ابراهیمی هستند با احترام برای پیروان هر دینی.




-------------------------

شما میتوانید خبری که بر روی سایت هرنا منتشر شده است اینجا در زیر مطالعه کنید

هرانا؛ احتمال تخریب مهم‌ترین زیارتگاه پیروان اهل حق

خبرگزاری هرانا – جمعی از پیروان آئین یاری «اهل حق» روز جمعه ساعت ۱۳ برای دومین بار جهت جلوگیری از تخریب آرامگاه بنیان گذار این آئین (سلطان اسحاق) تجمع خواهند کرد.


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا «خبرگزاری خقوق بشر ایران» پیروان این آئین از استانهای کرمانشاه، لرستان، همدان، تهران، قزوین و مازندران در این تجمع شرکت خواهند کرد.
شاهدان عینی و طرفدار این آئین به هرانا گفتند «مقامات حکومتی به بهانه بازسازی این مکان زیارتی قصد تخریب آنرا دارد.»
قابل ذکر است که تا سال ۱۳۷۷ این مکان توسط مردم یارسان اداره می‌شد که با حمایت نیروهای امنیتی به تصرف اداره اوقاف کرمانشاه درآمد و هیات امنای فعلی نیز همگی توسط نهادهای حکومتی انتصاب شده‌اند.

آئین یاری «اهل حق»، یکی از شاخه‌های عرفان در مذهب شیعه اثنی عشری جعفری است که در قرن هفتم هجری توسط .
سلطان اسحاق بنیان گذاشته شده است.
--------------------------------------------------------

به یانییه‌ ئترازی سازمان سیاسی و لایانه‌ مه‌ده‌نیه‌کان کۆمه‌لگاێ یارسان رۆیوه‌ سازمان حقۆق به‌شه‌ر هرانا


Untitled
هاوولاتیه‌یل ئه‌زیز مه‌ردۆم وه‌ قیره‌ت یارسان.هه ر چه‌ن خاس زانین ک یه‌ک سال له‌یه‌و وه‌ر رۆژنامه‌ ئاشکار جمهوری ئسلامی له‌ سه‌ر تیتر رۆژنامه‌که‌ێ وه‌ خه‌ت گه‌ورا ته‌وهین نا لاێقێک وه‌مه‌ردۆم یارسان وه‌ چاپ ره‌سانۆی.کرده‌وه‌ێ رۆژنامەی ‌ناوبریاگ فره‌ جێ سه‌رنج نه‌وی وه‌و خاتره‌ ئه‌و رۆژنامه‌ سه‌ر وه‌ ولایه‌ت فه‌قی جمهوری ئیسلامیه‌ و
دۆشمه‌ن سه‌رسه‌خت په‌ێره‌وان ئایین یاری و یارسانه‌.جێ باسه‌ هه‌ر ئه‌و وه‌خته‌ که‌فته‌ وه‌ر لافاو ئتراز کۆمه‌لگاێ یارسان چ له‌ ناو و چ له‌ ده‌یشت وڵات.ئه‌ما ئیسه‌ دۆینیم سازمان حقوق به‌شه‌ر هرانا له‌ ژێر چه‌تر حقوق به‌شه‌ر بێ ئه‌وه‌ێکه‌ ته‌وه‌جۆ وه‌ باوه‌ر و ویر مه‌ردۆم یارسان و بدۆن هیج ته‌حقیقێک له‌ سه‌ر ئایین یاری،ئی ئاینە وە بەشێک لە ئیسلام شیئە ناوبردگە. و ئایین یاری یه‌ شاخە له‌ مه‌زه‌و ئیسلام شیئه‌ 12 ئیمامی داسه‌ قه‌ڵه‌م .لۆتف بکه‌ن ئی تیتر سازمان وه‌ استلاح حقوق به‌شه‌ری هرانا بخوەنن و ته‌وه‌جو بکه‌ن تاخه‌یالتان راهه‌ت بۆد ک ته‌مام دڵسۆزیه‌کان درۆکانی ئی لایه‌نه‌ ئه‌را رێ خۆه ش کردن زه‌مینه‌ خۆه‌شخزمه‌تی وه‌ فایده‌ ره‌ژیم جمهۆری ئسلامیه‌ نه‌ کۆمه‌ک وه‌ کۆمه‌لگاێ مه‌زڵۆم یارسان ئیوه‌ و جۆمله‌که‌ێ هرانا(آئین یاری «اهل حق»، یکی از شاخه‌های عرفان در مذهب شیعه اثنی عشری جعفری است که در قرن هفتم هجری توسط سلطان اسحاق بنیان گذاشته شده است)
هه‌ر له‌یوا ئیمه‌ سازمانه‌ێڵ و‌ لایانه‌یل کۆمه‌لگاێ یارسان له‌ ده‌یشت ولات ئی ئتلائات نادروسە کە ویشێ ئایین یاری بەشێکە لە ئیسلام شیئە مەحکوم کەیم وه‌ له‌ سازمان ناو بریاگ توایم ک له‌ کۆمه‌لگاێ یارسان داواێ به‌خشین بکه‌ێد و ئی خه‌وه‌ر بێ ریشه‌و دروه‌ له‌ سه‌ر سایته‌که‌ێ هه‌ل بگرێد. له‌ وه‌ بگۆزه‌ریه‌د ئیمه‌ جۆر کۆمه‌لگاێ یارسان وه‌ حه‌ق مۆسه‌له‌م خۆمان زانیم ک له‌ رێ قانۆنی په‌یگیری ئی مه‌سه‌له‌ بیمن و بێ ته‌رفی سازمان هرانا بویمنه‌ ژێر پرسیار
چۆین له‌ سۆره‌تێک هرانا په‌خش و ته‌بلیق سیاسه‌تگەڵێک کە ها خزمەت رژیم ئیسلامی وه‌ زد کۆمڵ‌لگاێ یارسان له‌ ژێر ناو یه‌ سازمان حقوق به‌شه‌ری وه‌ وه‌زایف ئه‌سلی خۆێ ده‌یته‌ قه‌له‌م
فره‌ جار باس کریاس و جارێکتر ئشاره‌ وه‌ ئه‌و خاڵه‌ که‌یم ک ئایین یاری یه‌کی له‌ ئه‌و ئایین و دینه‌یل موستە‌قل ئێرانه‌سه و وابەستە یا شاخەێک لە هویچ ئاینێکتر نیە .وه‌ گه‌رد رێز و ئحترام فره ‌ئه‌را هه‌ر دین و باوه‌رێک مه‌خسۆسه‌ن مه‌زه‌و شیئه‌ ک به‌خش گه‌وراێک له‌ هاوڵاتیه‌یل کورد هاو خۆینمان له‌ ئۆستانه‌کان ئیلام و کرماشان په‌ێره‌وان ئه‌و ئایننه‌‌ .ئیمه‌ خۆمان  زیاتر له‌ هه‌ر قه‌ۆم و گرۆێک وه‌ ئه‌وان نزیک زانیم چۆین تاریخ ،زوان و فه‌رهه‌نگ مۆشته‌رک وه‌ پێچه‌وانه‌ێ باوه‌ر ئاینیمان وه‌ یه‌ک وه‌ گره‌ خواردگه‌ و ئی سه‌مپاشیه‌ل ده‌سنیشان کریاگ و وه‌ ئه‌نقه‌سه‌ ناتوانێد ده‌س ته‌فره‌قه‌ بخه‌ێده‌ ناومان
لێره‌ ده‌ر که‌فێد ک ئیجۆر خه‌وه‌ره‌یلێکە کە له‌ لاێه‌ن هرانا یا سازمانێکتروە جێ شکە و ته‌نیا  وه‌ خا تر له‌که‌دارکردن کۆمه‌لگاێ یارسانه‌ .ئایندە وەپیمان سابت کەێت کە ئی جور بەرخوردێک ها بەرژەوندی رژیم ئیسلامیە لە ئێران.
با تاریخ کلک نیشان بکه‌ێد و بزانیم ک وه‌رێوه‌به‌ره‌یل هرانا چ ئشتباێ شه‌رمئاوه‌رێک یه‌قه‌ێان گردگه
به‌رز و پیروز بود ئارمان یارسانی
شویره‌ی ئه‌را ئه‌وانه‌ ک ئیوجۆر به‌رچه‌سپێک خڵاف حه‌قیقه‌ت له‌ کومه‌ڵگاێ یارسان ده‌ن

له‌ لایان سازمانه‌ێل سیاسی  یارسانی

جونبش دموکراتیک یارسان

یاریکورد
١١.٣.٢٠١١
---------------------------------

بیانیە اعتراضی سازمانها ی یارسانی خارج از کشور بە سازمان حقوق بشر هرانا

یارسان





هموطنان عزیز،مردم غیور یارسان، همچناکە می‌دانید حدود یک سال قبل روزنامە معلوم 

ولحال جمهوری اسلامی در یک تیتر بزرگ، در روزنامەاش توهین بزرگی بە مردم یارسان کردند،این عمل روزنامە مذکور قابل درک بود چون روزنامە جمهوری اسلامی ارگان ولی فقیە است و دشمن سرسخت یاری و یارسان هستند، اگر چە آن‌زمان نیز  اعتراضهایی از طرف مردم یارسان  .PDF
---------------------------------------------------------

بیانیە اعتراضی سازمانها و نهادهای سیاسی و مدنی یارسانیان بە سازمان حقوق بشر هرانا

یارسان
هموطنان عزیز،مردم غیور یارسان، همچناکە می‌دانید حدود یک سال قبل روزنامە معلوم ولحال جمهوری اسلامی در یک تیتر بزرگ، در روزنامەاش توهین بزرگی بە مردم یارسان کردند،این عمل روزنامە مذکور قابل درک بود چون روزنامە جمهوری اسلامی ارگان ولی فقیە است و دشمن سرسخت یاری و یارسان هستند، اگر چە آن‌زمان نیز  اعتراضهایی از طرف مردم یارسان در داخل و خارج کشور بە این اقدام خصمانە شد.  .

اما اکنون می‌بینیم کە سازمان حقوق بشر هرانا کە زیر چتر حقوق بشر بدون توجە بە عقاید و باورهای مردم یارسان و بدون کمترین تحقیقی آیین یاری را شاخەای از اسلام شیعە میداند. لطفآ بە این تیتر از سازمان بە اصطلاح حقوق بشری هرانا توجە کنید تا خیالتان راحت شود کە تمام دلسوزیهای کاذب این جریان برای فراهم کردن زمینە این خوشخدمتی بە نفع رژیم اسلامی ایران بود نە کمک بە جامعە ستم دیدە یارسان (آئین یاری «اهل حق»، یکی از شاخه‌های عرفان در مذهب شیعه اثنی عشری جعفری است که در قرن هفتم هجری توسط سلطان اسحاق بنیان گذاشته شده است)
بدینوسیلە ما سازمانها و نهادهای یارسانی در خارج از کشور این اطلاعات نادرست سازمان حقوق بشر هرانا مبنی بر وابستگی آیین یاری بە مذاهب دیگر،را محکوم کردە و از این سازمان میخواهیم کە از جامعە یارسان معذرت خواهی کند و این بر چسب جعلی را از سایت مذکورشان بردارند.
در غیر این صورت ما مردم یارسان این حق را برای خود محفوظ میداریم کە از این سازمان یعنی هرانا از مراجع بین المللی شکایت کردە و بی طرفی حقوق بشری آن را زیر سئوال ببریم زیر در آنصورت هرانا ترویج و تبلیغ سیاستهای رژیم اسلامی  علیە جامعە یارسان را در زیر نام یک سازمان حقوق بشری بە یکی از وظایف اصلی خویش تبدیل کردە است  .
در اینجا همچنان کە قبلآ اعلام کردەایم باز اعلام می‌داریم کە  آئین یاری و یارسان مستقل  از ادیان و مذاهب  دیگر در اێران است، هرچند ضمن احترام فراوان برای هر دین و آئینی مخصوصآ مذهب شیعە کە بخش بزرگی از هم وطنان کرد و هم خونهای ما در استانهای ایلام و کرمانشا پیرو آن هستند و ما خود را از هر قوم و گروهی بیشتر بە آنها نزدیک می‌دانیم زیرا تاریخ زبان و فرهنگ مشترک ما فرای اعتقادات آئینی بە هم گرە خوردە است و این سمپاشیهای سازمان‌یافتە و هدفمند نخواهد توانست مارا از هم دور نماید.

این گونە اخبار کە از طریق هرانا و سایر سازمانهای مشکوک برای خدشەدار کردن چهرە یاری و یارسان و ایجاد نفاق منتشر میشود جزء در خدمت دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران نمیتواند هدف دیگری را دنبال کند.
باشد تا تاریخ ثابت کند کە گردانندگان هرانا دچار چە اشتباە فاحشی شدەاند.
پایندە باد آرمان یارسانی
ننگ بر آنهایی کە برچسبهای  خلاف حقیقت بە این جامعە مظلوم میزنند.
از طرف سازمانهای یارسانی
جنبش دمکراتیک یارسان
فدراسیون یارسان خارج از کشور
سازمان دمکراتیک جوانان یارسان
جامعە آیینی پردیور  سوئد
انجمن دماوند    سوئد
انجمن  فرهنگی یارسان  فنلاند
انجمن جوانان یارسان    فنلاند
انجمن گورانی مورادیان سوئد
انجمن کرمانشاە   سوئد
انجمن فرهنگی بیامە  استکهلم  سوئد
انجمن فرهنگی یاران  استکهلم سوئد
انجمن فرهنگی یارسان  نیشوپینگ سوئد
انجمن فرهنگی کردهای شوپینگ سوئد
انجمن فرهنگی داللاهو  دانمارک
انجمن فرهنگی گوران  اسکلیستونا




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر