۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

ویكیلیكس: سوپای پاسداران گه‌وره‌ترین قاچاخچی ماده‌هۆشبه‌ره‌كانه


. 
ده‌كاتویكیلیكس: سوپای پاسداران گه‌وره‌ترین قاچاخچی ماده‌هۆشبه‌ره‌كانه

evolutionar

رۆژنامه‌ی "دی فیلت"ی ئه‌ڵمانی به‌بڵاوكردنه‌وه‌ی به‌ڵگه‌نامه‌كانی سایتی ویكیلیكس رایگه‌یاند كه‌ سوپای پاسدارانی ئێران گه‌وره‌ترین قاچاخچ ماده‌هۆشبه‌ره‌كانه‌ له‌ جیهاندا.

ئاژانسه‌كان، ئاوێنه‌: له‌و راپۆرته‌دا هاتووه‌ كه‌ سوپای پاسدارانی ئێران گه‌وره‌ترین هه‌نارده‌كاری ماده‌هۆشبه‌ره‌كانه‌ بۆ ئه‌وروپا‌و زۆرێك له‌ داموده‌زگا ده‌وڵه‌تییه‌كانی ئێران كه‌ به‌دوای سه‌رچاوه‌ی دارایی نوێوه‌ن، روویانكردوته‌ قاچاخی ماده‌هۆشبه‌ره‌كان.
به‌ پێی ئه‌م راپۆرته‌ كه‌ له‌ئازه‌بایجان كۆكراوه‌ته‌وه‌ سوپای پاسدارانی ئێران له‌م ساڵانه‌ی داوییدا بووته‌ یه‌كێك له‌گه‌وره‌ترین فرۆشیارانی ماده‌سڕكه‌ره‌كانی جیهان‌و له‌رێگه‌ی وڵاتی ئازه‌ربایجانه‌وه‌ ماده‌ی هۆشبه‌ر هه‌نارده‌ی ئه‌وروپا ده‌كات.
-----------------------------------------------

ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان هروئین در جهان است

ویکیلکس: سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر دست دارد

مجله آلمانی دی ولت در شماره روز جمعه 21-1-2011 خود با استناد به یکی از تلگراف های دیپلماتیک آمریکایی که سایت "ویکیلیکس" آن را فاش کرده نوشت که ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان مواد مخدر در جهان به شمار می آید و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این قاچاق دست دارند.

این تلگراف سری در تاریخ 12 ژوئن 2009 از سفارت آمریکا در باکو ارسال شده است و در آن آمده مقادیر هروئینی از ایران به آذربایجان صادر می شود، از بیست هزار کیلوگرم در سال 2006 به 59 هزار کیلوگرم در یک چهارم اول سال 2009 رسیده است.

این تلگراف که به گزارش های محرمانه بازرسان سازمان ملل متحد مسئول این پرونده استناد کرده می افزاید که جمهوری آذربایجان شاهراه اصلی صادرات هروئین ساخته شده با افیون افغانی به سوی اروپا و غرب است.

دیپلمات های آمریکایی افزوده اند که ایران بزرگترین خریدار افیون افغانی و یکی از بزرگترین تولید گنندگان هروئین در جهان به شمار می آید. 59 در صد هروئین موجود در آذربایجان از راه ایران وارد این کشور می شود و این کشور نیز این مقدار را وارد بازار اروپا می کند همانگونه که تلگرافی به تاریخ 26 دسامبر 2009 باز می گردد گزارش داده است.

در تلگرافی دیگر که تاریخ آن به 15 اکتبر 2009 با می گردد و جزو اسناد "محرمانه" طبقه بندی شده است، به سخنان "خلف خلف اف" وزیر امور خارجه سابق جمهوری اذربایجان اشاره شده که گفته قاچاق مواد مخدر به وسیله سازمان های امنیتی ایران صورت می گیرد. او در این باره تاکید کرده هنگامی که نیروهای امنیتی آذربایجان قاچاقچیان ایرانی مواد مخدر را دستگیر کرده و برای مجازات به کشورشان تحویل می دهند،به سرعت از زندان آزاد می شوند. یک دیپلمات آمریکایی به نقل از این وزیر افزوده است: "ما گاهی افرادی را دستگیر می کنیم که از زمان تحویلشان به ایران مدت زمان زیادی نگذشته است.

برپایه این تلگراف ها به نظر می رسد مقام های افغان به همتایان آذربایجانی خود گفته اند که نیروهای امنیتی ایران با قاچاقچیان مواد مخدر افغان همکاری می کند.

همچنین بر پایه اسناد "ویکیلیکس" به نظر می رسد شنودی که توسط آذربایجانی ها صورت گرفته دست داشتن مستقیم نیروهای امنیتی ایران در فروش و تبدیل افیون به هروئین را ثابت کرده است.

محمد خزایی سفیر ایران در سازمان ملل متحد ماه سپتامبر گفته بود 89 در صد تولید جهانی افیون در افغانستان صورت می گیرد و بیشترین بخش از این تولید وارد مرزهای ایران می شود. اما به گفته خزایی تهران میلیارها دلار برای مبارزه با این قاچاق هزینه کرده است
-----------------------------------------------------------

شصت و پنجمین سالروز تاسیس جمهوری کردستان

امروز شصت و پنجمین سالروز تاسیس جمهوری کردستان است .

جمهوری کردستان که در سال 1946 در شرق کردستان تاسیس شد، یک دولت کردی کم سن بود که پس از جمهوری آرارات در شمال کردستان تاسیس شد. پایتخت این دولت شهر مهاباد بود. پیش از این، در ماه آگوست 1941، یک قیام مردمی، کنترل شرق کردستان را از دست رژیم شاهنشاهی ایران خارج کرد. یک حزب سیاسی به نام جمعیت احیای کرد، ژێ کاف، تاسیس شد و قاضی محمد به عنوان دبیرکل آن انتخاب گردید.

در تاریخ 22 ژانویه 1946، قاضی محمد تاسیس جمهوری کردستان را اعلام کرد و اهدف جمهوری را در مانیفست آن به این صورت عنوان کرد:
خودمختاری برای ملت کرد در چارچوب دولت ایران
به رسمیت شناختن زبان کردی به عنوان زبان رسانه، خواندن و نوشتن
انتخاب انجمن استانی برای کردستان با هدف نظارت بر دولت و موضوعات اجتماعی
انتخاب تمامی مسئولین از مردم بومی منطقه
اتحاد و برادری با مردم آذربایجان
تعین قانونی جهت کنترل رابطه ی کارگران و کارفرمایان

هرچند عمر جمهوری کردستان کمتر از یکسال بود، اما الهام بخش مبارزات انقلابی و آزادیخواهانه‌ی پس از خود بود.

در تاریخ 26 مارس 1946، به دلیل فشار نیروهای غربی و آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی طی توافقنامه ای با ایران مجبور به ترک شمال ایران شد. همین مساله موجب تضعیف جمهوری کردستان گردید.


همزمان با آمدن ارتش ایران به شرق کردستان، چاپخانه های کردی توقیف شد، آموزش به زبان کردی ممنوع اعلام گردید و تمامی کتاب های کردی را در آتش در انداختند. بدین ترتیب در تاریخ 31 مارس 1947، قاضی محمد و یارانش در شهر مهاباد، به دار آویخته شدند


.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

انتقاد از کارل بیلدت و توبیاس بیلستروم



Utrikesminister Carl Bildt pratar i telefon. Migrationsminister Tobias Billström iförd skottsäker väst. Foto: Diane Janse/Scanpix.
بنابه نوشته‌ی روزنامه‌ی سونسکاداگبلادت Svenska Dagbladet، در پی انتشار اسنادی در سایت اینترنتی ویکی‌لیکس Wikileaks در رابطه با اظهارنظرهای کارل بیلدت Carl Bildt وزیر امور خارجه سوئد و توبیاس بیلستروم Tobias Billström وزیر مهاجرت سوئد، در سال ۲۰۰۷ و در هنگام دیدار آنها با سفیر ایالات متحده‌ی آمریکا ریان کراکر Ryan Crocker و بحث در رابطه با پناهندگان عراقی، موجب انتقادات بسیاری از سوی مردم و سیاست‌مداران شده است.
در اسناد به‌تازگی منتشر شده توسط سایت اینترنتی ویکی‌لیکس، به نقل از کارمندان سفارت ایالات متحده‌ی آمریکا، وزیر امور خارجه کارل بیلدت و توبیاس بیلستروم وزیر مهاجرت سوئد، به منظور محدود کردن تعداد عراقی‌ها در سوئد به موضوعات "قتل‌های ناموسی" و "افکار عمومی" اشاره داشته‌اند.  
بنابه استناد مدارک منتشر شده، کارل بیلدت در این جلسه با اشاره به شروط سختگیرانه‌تر افکار عمومی سوئد نسبت به سیاست پناهنده پذیری این کشور و این موضوع که سوئد مایل به صدور اجازه‌ی اقامت به پناهندگان عراقی نبوده و نیز براساس اسناد محرمانه سوئد بدنبال رسیدن به یک توافق با دولت عراق در این رابطه بوده است.
در ادامه این اظهارات، کارل بیلت به دیپلمات آمریکایی گفته بود است که درغیر این صورت، یعنی عدم بازگرداندن پناهجویان عراقی به کشور مطبوع خود، بازگشایی سفارت سوئد در عراق امکان‌پذیر نخواهد بود.
تعدادی از سیاستمداران از جمله سسیلیا ویکستروم Cecilia Wikström، نماینده پارلمان اروپا از حزب لیبرال مردم Folkpartiet، نسبت به این موضوع عکس‌العمل شدیدی نشان داده‌اند.
ویکستروم در این باره می‌گوید: به نظر من این وحشتناک است و برای من باورنکردنی‌ست که کارل بیلدت و توبیاس بیلستروم اینگونه اظهار نظر کرده باشند.
او این طرز استدلال کارل بیلدت و توبیاس بیلستروم را نفرت‌انگيز‏ خواند.
بنابه گفته‌ی کانال چهار تلویزیون سوئد، سخنگوی حزب محیط‌زیست Miljöpartiet، در سیاست‌‌گزاری خارجی، بودیل سبالوس Bodil Ceballos، قصد دارد از کارل بیلدت Carl Bildt وزیر امور خارجه و توبیاس بیلستروم Tobias Billström وزیر مهاجرت سوئد، به کمیسیون قانون‌اساسی (Konstitutionsutskott) شکایت نماید.
بودیل سبالوس در این باره می‌گوید:
دولت ما بطور گسترده‌ای از حقوق بشر صحبت می‌کند و این در نقض حقوق بشر است.
اداره‌ی مهاجرت باید براساس نیاز فردی و بر مبنای احتیاج هر فرد به حمایت درباره آنها موضع‌گیری و به آنها کمک کند  و در رابطه با اینکه آیا این افراد برای هم‌پیوندی با جامعه سوئد، آمادگی دارند و راحت جذب جامعه می‌شوند یا خیر بصورت فردی قضاوت و تصمیم‌گیری کنند، نه براساس اینکه این افراد از مناطقی می‌آیند که خشونت‌ براساس غیرت و شرف مرسوم است.
کارل بیلدت و توبیاس بیلستروم تاکنون در رابطه با این اسناد منتشر شده موضع‌گیری و اظهارنظری نکرده‌اند.
--------------------------------------------


Bild û Bildström jî ketine ber xezeba Wikileaksê

Utrikesminister Carl Bildt pratar i telefon. Migrationsminister Tobias Billström iförd skottsäker väst. Foto: Diane Janse/Scanpix.
Wezîrê Derve Carl Bild û Wezîrê Koçberîyê Tobias Billström piştî  aşkerekirinên ji  Wikileaksê rastê rexneyên tund tên.
Axavtinên wan ya sala 2007 ku bi balyozê Amerikayê Ryan Crocker re ku di derbarê penaberên Iraqî de pêk anîbû, li gor rojnameya Swêdî, Svenska Dagbladet.
Van herdu weziran jî, kuştinên namûsê wek sedem nîşan dabûn da ku  hejmara Iraqîyan  li Swêdê bisinor bikin li gor karmendekê balyozxaneya Amerikayê di belgeyek nû ya Wikileaksê de.
Bild li ser daxwazên swediyan ku siyaseta biyaniyan li dij Iraqiyan tundtir bike, - ku Swêd naxwaze mafê runiştinê bide wan û li gor belgeyên veşartî xwestiye lihevhatinek bi Iraqê re  lidar bixe ji bo paşve vegerandina iraqiyan. Ger ev pêk neyê jî, vekirina balyozxaneyek Swêdî li Bagdatê ne mimkun e  gotiye Bildt li gor vê belgeyê.
Gelek ji siyasetmedaran bi tundî ser rakirine û hestên xwe anîne zimên:
-Hikumeta me gelek berfireh li ser mafê mirovan diaxive û ev jî birastî awayeke ku mafê mirovan binpê dike.
-Bodil Cebalios berdevka siyaseta derve- û ew dixwaze giliya wan herdu wezîran li Komisyona Destûrê ya Parlemena Swêdê bike - li gor kanala televizyona Swêdî, TV4
Cecilia Wikström parlemena Ewrupayê ji Partiya Gel bi tundî li dij derdikeve:
-Bi raya min ev rezaletek e û ez nikarim bawer bikim ka Bild û Billström çawa van axavtinan kirine.
 Ew vê gotûbêjê bi nefret bi lêv dike.
- Daireya Koçberiyê divê herkesekê li gor pêdiviyaparastina wan xwedi derkeve ne li gor ka kî ji wan bi asayî entegre dibin yan nabin. Anjî ka ew ji welatiyên ku kuştina namusê pêk tê an na.
Dibêje Bodil Cebalios ji Partiya Jîngeh
Yek ji wan weziran jî nexwestine şiroveyekê li ser van belgeyan bikin.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر